
آیا نمی دانید تفاوت بین Google Analytics 4 و Universal Analytics چیست؟
GA4 آخرین نسخه Google Analytics است و به زودی جایگزین Universal Analytics خواهد شد. در نسخه جدید، گزارشها، معیارها، سیستمهای ردیابی و موارد دیگر را دریافت میکنید.
در این مقاله، GA4 را با Universal Analytics مقایسه میکنیم و تفاوت واقعی این دو پلتفرم را به شما نشان میدهیم.

GA4 در مقابل Universal Analytics: مروری کوتاه
Google Analytics 4 نسل جدید پلتفرم تحلیلی معروف گوگل است. این برای ردیابی وب سایت وردپرس و برنامه های کاربردی شما در همان ویژگی طراحی شده است. قبلاً باید برنامه ها و وب سایت های خود را به طور جداگانه در یونیورسال آنالیتیکس ردیابی می کردید.
با Google Analytics 4، تصویر بهتری از سفر مشتری خود در چندین کانال و دستگاه دریافت می کنید. GA4 همچنین حریم خصوصی داده های بهتری را برای کاربران ارائه می دهد.

از سوی دیگر، Universal Analytics (UA) نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس است. این در سال 2012 معرفی شد و احتمالاً نسخه ای است که امروزه بسیاری از وب سایت ها برای ردیابی ترافیک وب سایت خود از آن استفاده می کنند.
با این حال، یونیورسال آنالیتیکس از 1 ژوئیه 2023 کار خود را متوقف خواهد کرد. این بدان معنی است که پس از تاریخ توقف، دیگر بازدیدکنندگان شما را ردیابی نخواهد کرد و Google ویژگی های جدیدی را برای آن حفظ یا معرفی نخواهد کرد.
به همین دلیل مهم است که در اسرع وقت به Google Analytics 4 بروید. به این ترتیب، از داده های خود محافظت می کنید و سوابق تاریخی برای مقایسه در هنگام خاموش شدن UA خواهید داشت.
بیایید به چند تفاوت کلیدی بین GA4 و Universal Analytics نگاه کنیم. می توانید روی هر یک از پیوندهای زیر کلیک کنید تا به بخش مربوط به آن ویژگی خاص بروید.
رابط گزارش دهی تغییر کرد
اولین تفاوتی که بین Google Analytics 4 و Universal Analytics مشاهده خواهید کرد، رابط گزارش جدید است.
در GA4، اکثر گزارش ها جایگزین یا تغییر نام داده اند. یکی از دلایل این امر این است که آخرین نسخه Analytics از مدل اندازه گیری متفاوتی در مقایسه با Universal Analytics استفاده می کند.
برای مثال، گزارشهای جدیدی مانند تعامل، کسب درآمد و حفظ را در GA4 خواهید دید.

از سوی دیگر، یونیورسال آنالیتیکس رابط گزارش دهی کاملا متفاوتی دارد.
به عنوان مثال، همه گزارش ها در 5 دسته اصلی گروه بندی می شوند.
- به موقع
- حضار
- تحصیل
- رفتار – اخلاق
- تحولات.
شما می توانید هر یک از این موارد را در منوی سمت چپ داشبورد اصلی GA4 پیدا کنید.

با این اوصاف، درک این گزارشها و کشف اطلاعات مربوط به ترافیک وبسایتشان برای مبتدیان میتواند طاقتفرسا باشد.
یک راه ساده تر برای به دست آوردن اطلاعاتی که برای تصمیم گیری نیاز دارید، استفاده از MonsterInsights است. این بهترین افزونه Google Analytics برای وردپرس است و یک رابط گزارش دهی مبتدی را ارائه می دهد.
شما می توانید داده های مهم را در داشبورد وردپرس خود بدون دردسر ناوبری در گزارش های پیچیده Google Analytics مشاهده کنید.

اگر تجزیه و تحلیل را در وب سایت خود تنظیم نکرده اید، لطفاً راهنمای ما در مورد نحوه نصب Google Analytics در وردپرس را ببینید.
مدل جدید اندازه گیری داده در GA4
یکی دیگر از تفاوت های عمده بین GA4 و Universal Analytics نحوه عملکرد آنها هنگام جمع آوری و پردازش داده های مربوط به وب سایت شما است. یونیورسال آنالیتیکس از یک مدل اندازه گیری بر اساس جلسات و بازدید از صفحه استفاده می کند. در حالی که GA4 از یک مدل مبتنی بر رویداد برای ردیابی داده های شما استفاده می کند.
Sessions میتواند دادهها را با یک فرد مرتبط کند و آنها را به طور خاص در تعامل با سایت شما ردیابی کند. دادههای رویداد ناشناس هستند و بهجای اینکه کاربران خاص آن اقدامات را انجام دهند، به اقدامات خاصی که انجام شدهاند، معنا داده میشود.
این به شما امکان می دهد سفرهای پیچیده خریدار را در چندین دستگاه به طور دقیق ردیابی کنید.
همچنین فعال کردن ویژگیهای اندازهگیری پیشرفته در Google Analytics 4 را آسان میکند. برای مثال، میتوانید ردیابی کلیک لینک خروجی و عمق اسکرول را با تکان دادن یک سوئیچ در GA4 تنظیم کنید.
از سوی دیگر، با Universal Analytics، برای پیکربندی این نوع ردیابی کلیک لینک یا ردیابی اسکرول، باید یک راهاندازی پیچیده انجام دهید یا کد رهگیری را تغییر دهید.
بدون نرخ پرش و معیارهای گزارش جدید
با Google Analytics 4، معیارهای جدیدی را همراه با گزارش های جدید دریافت می کنید. بلافاصله متوجه خواهید شد که هیچ معیاری برای نرخ پرش در Google Analytics 4 وجود ندارد.
نرخ پرش به شما می گوید که تعداد کاربرانی که وب سایت شما را بدون تعامل، مانند کلیک کردن بر روی لینک، ثبت نام در خبرنامه یا خرید یک محصول، ترک کرده اند.
در عوض، GA4 معیار جدیدی به نام «جلسات درگیر برای هر کاربر» را نشان میدهد. این نشان می دهد که چند نفر با محتوای شما تعامل داشته اند. این شامل جلسهای است که در آن کاربر به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در یک صفحه میماند، 1 یا چند رویداد را راهاندازی میکند، یا کاربر 2 یا چند صفحه را مشاهده میکند.

علاوه بر این، GA4 معیارهای جدید بیشتری را در گزارش تعامل ارائه می دهد. به عنوان مثال، یک معیار میانگین زمان تعامل وجود دارد که در یونیورسال آنالیتیکس میانگین طول جلسه بود.
یکی دیگر از معیارهای جدیدی که در Google Analytics 4 پیدا خواهید کرد، صفحات و صفحه نمایش است. این صفحهها و صفحههای برنامهای را نشان میدهد که بیشترین ترافیک را در وبسایت شما دارند.
می توانید این داده ها را در UA در گزارش Top Landing Pages پیدا کنید. اگر از MonsterInsights استفاده می کنید، این افزونه مهمترین صفحات شما را در داشبورد وردپرس شما نمایش می دهد.

Google Analytics 4 تبدیل فرم ها را ردیابی نمی کند
تفاوت بعدی که هنگام مقایسه GA4 با Universal Analytics متوجه خواهید شد، تبدیل فرم است.
فرم ها واقعا برای هر کسب و کاری مفید هستند. آنها به کاربران اجازه می دهند با شما تماس بگیرند، بازخورد ارائه دهند و سوالات خود را حل کنند. ردیابی فرم وردپرس خود در گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند تا ببینید کدام فرم عملکرد بهتری دارد.
با این حال، راهاندازی ردیابی تبدیل فرم در Google Analytics 4 نیازمند افزودن کد سفارشی است. اگر توسعه دهنده نباشید این می تواند بسیار دشوار باشد. کوچکترین اشتباهی می تواند ردیابی شما را مختل کند و وب سایت شما را خراب کند.
با این حال، MonsterInsights به شما کمک می کند فرم ها را فوراً ردیابی کنید. نیازی به ویرایش کد یا استخدام برنامه نویس نیست. همچنین گزارشی را در قسمت مدیریت وردپرس شما با نمایش، تبدیل و نرخ تبدیل برای هر فرم نمایش می دهد.

اهداف Universal Analytics با رویدادها جایگزین می شوند
در یونیورسال آنالیتیکس، می توانید تعاملات مختلف کاربر را با استفاده از اهداف ثبت کنید. شما 4 نوع هدف در UA دریافت می کنید که عبارتند از:
- مقصد – میتوانید یک هدف مقصد تعیین کنید تا زمانی که کاربر در یک صفحه خاص، مانند صفحه تشکر یا صفحه فرود محصول، فرود میآید، ردیابی کند.
- مدت زمان – این هدف به شما کمک می کند تا ببینید افراد قبل از خروج چقدر در وب سایت شما باقی می مانند.
- صفحات در هر بازدید – استفاده از اهداف صفحه به ازای هر بازدید به شما این امکان را می دهد که تعداد صفحاتی را که یک بازدیدکننده مشاهده می کند قبل از ترک سایت خود نشان دهید.
- رویداد – با استفاده از رویدادها، می توانید تعاملات کاربران در سایت خود را که Universal Analytics به طور پیش فرض ردیابی نمی کند، ردیابی کنید.
با این حال، Google Analytics 4 این اهداف را با رویدادها جایگزین می کند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، می توانید رویدادها را برای ردیابی تعاملات و تعداد افرادی که اطلاعات پرداخت و ارسال را وارد می کنند فعال کنید.

انجام تجزیه و تحلیل پیشرفته در Google Analytics 4
تفاوت دیگر بین این دو پلتفرم تجزیه و تحلیل، سطح تجزیه و تحلیل پیشرفته ای است که می توانید در Google Analytics 4 انجام دهید.
در Universal Analytics، میتوانید گزارشهای سفارشی ایجاد کنید و از ابعاد ثانویه برای کشف بینشها استفاده کنید. با این حال، GA4 با گزارش های نظرسنجی خود قدمی فراتر می گذارد.

برای تحلیل های مختلفی که می خواهید انجام دهید یا اگر می خواهید یک گزارش سفارشی تنظیم کنید، قالب های از پیش ساخته شده ای دریافت می کنید.
به عنوان مثال، می توانید از الگوی تحقیق قیف برای دیدن سفر مشتریان خود قبل از خرید استفاده کنید.
علاوه بر این، گزارشهای تحقیقاتی GA4 گزینههای متعددی را برای افزودن بخشها، ابعاد و معیارهای مختلف به گزارشهای سفارشی شما ارائه میدهند.

به عنوان یک نکته جانبی، استفاده از گزارش های نظرسنجی برای مبتدیان می تواند دشوار باشد. این گزارش ها در درجه اول برای کاربران قدرتمند یا افرادی با دانش پیشرفته از Google Analytics است.
یک راه ساده تر برای کشف بینش، استفاده از MonsterInsights است. داشبوردی از آمار را در داشبورد وردپرس شما نمایش می دهد. شما می توانید به سرعت عملکرد سایت خود، صفحاتی را که مردم بیشتر مشاهده می کنند و خیلی بیشتر بدون ایجاد یک گزارش پیچیده سفارشی Google Analytics مشاهده کنید.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا با تفاوت GA4 و Universal Analytics آشنا شوید. همچنین می توانید راهنمای ما در مورد بهترین افزونه های وردپرس و بهترین راهنمای سئو وردپرس را مشاهده کنید.
اگر از این مقاله لذت بردید، لطفا در کانال یوتیوب ما برای آموزش های ویدئویی وردپرس مشترک شوید. شما همچنین می توانید ما را در توییتر و فیس بوک